ایمونوتراپی و توقف دیابت نوع 1

 10 اوت 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان انگلیسی، یک روش ایمونوتراپی ایمن، موفق به توقف دیابت نوع 1 گردید.

بیماران تحت درمان با این روش- که به تازگی این بیماری در آنها تشخیص داده شده بود- نیازی به تزریق انسولین برای افزایش سطح انسولین خود نداشتنند و هیچ نشانه‌ای حاکی از تخریب بیشتر سلولهای بتا در این افراد مشاهده نشد.

یکی از نویسندگان این مقاله دکترMark Peakman  از کالج کینگ لندن گفت: ما در حال بررسی دارویی هستیم که می‌تواند در عرض 5 تا ده سال آینده- چنانچه همه چیز خوب پیش رود- در اختیار بیماران قرار گیرد.

در این روش ایمونوتراپی جدید، خون بیمار به همراه پروانسولین- مولکولی که توسط سلولهای بتا تولید و سپس تبدیل به انسولین می‌شود- به بیمار تزریق می‌گردد.

 دیابت نوع 1، به دلیل حمله ی اشتباه سیستم ایمنی از جمله‌ی سلولهای Tبه سلولهای بتا بروز می کند، اما مولکول پروانسولین با تولید قطعاتی به توقف حمله‌ی سلولهای Tبه سلولهای بتا، کمک می‌کند و درنتیجه میزان بیشتری پروانسولین می‌تواند در بدن تولید شود.

در این پژوهش، به 21 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیماریشان در طول 100 روز گذشته تشخیص داده شده بود، این درمان ارائه شد، همچنین 8 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 دیگر، که بتازگی به این بیماری مبتلا شده بودند، با پلاسبو درمان شدند. به هر دو گروه هر چند هفته یکبار به مدت 6 ماه خون بهمراه پروانسولین یا خون همراه با پلاسبو تزریق گردید.

 یک سال پس از شروع مطالعه در گروه پلاسبو میزان تزریق انسولین به طور متوسط 50 درصد افزایش یافته بود، درحالیکه برای گروه ایمونوتراپی چنین افزایش مشاهده نشد، همچنین هیچ عارضه‌ی جانبی در گروه درمان با پروانسولین مشاهده نشد و تخریب سلولهای بتا در این افراد متوقف گردید.

محققان امیدوارند این دارو بتواند به کودکانی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اند و افرادی که در معرض خطر زیادی برای بیماری دیابت نوع 1هستند، کمک کند.

یکی از نویسندگان این تحقیق دکترAndrew Hattersley  از دانشگاه Exeter گفت: واقعیت این است که این مطالعه به منظور بررسی ایمنی این روش، بر روی جمعیت کوچکی از افراد انجام شد، اما با توجه به نتایج بسیار عالی آن، بسیارهیجان انگیز است، زیرا ما به شدت به مداخلات ایمونوتراپی ایمن که بتواند از کاهش انسولین در مبتلایان به دیابت نوع 1، جلوگیری کند، نیاز داریم.

 این یافته‌ها در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/immunotherapy-shown-to-halt-type-1-diabetes-97822710.html